.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



vrijdag, mei 26, 2006

Kate Moss schopt er op los

Het in opspraak geraakte fotomodel Kate Moss heeft gisteravond op straat in Londen geschopt naar een paparazzo. Daarbij raakte de paparazzo slechts licht waarna ze een van zijn camera gevallen zonnekap in stukken trapte.

Lees meer in de Daily Mail.

Benieuwd of Kate in september persoonlijk naar Nederland komt om wat paparazzi de gracht in te schoppen wanneer de tentoonstelling The Kate Show opent in FOAM:

Foam presenteert van 15 september t/m 14 december 2006 ‘The Kate Show’.

Het verhaal van Kate Moss (1974, Croydon, UK) is nu al een legende. Ze was pas 14 jaar oud toen ze ontdekt werd door Sarah Doukas, oprichter van het Britse modellenbureau Storm. Na haar eerste fotosessie met fotografe Corinne Day voor het jongerenmagazine The Face werd ze al snel opgemerkt door de modewereld. In 1993 werd ze het gezicht van Calvin Klein. Na de vermaarde ‘glamour look’ van topmodellen uit de tachtiger jaren werd Kate Moss het eerste antimodel, bekend door haar ‘waif-look’. Deze, ook wel ‘heroin chic’ genoemde, verschijning was zeer omstreden omdat de beeltenis van de graatmagere Moss anorexia bij jonge meisjes zou aanmoedigen. In de tweede helft van de jaren ’90 werd Kate Moss een van de grootste topmodellen ter wereld. Ze werd zeer bekend, zowel binnen als buiten de mode-industrie, en werkte met de beste fotografen voor de belangrijkste modetijdschriften.

‘The Kate Show’ is samengesteld door Olivier Zahm (journalist, curator en directeur Purple institute, Parijs) en Rita Ackermann (kunstenaar en curator).

Open dagelijks van 10-17 uur, do/vr van 10-21 uur. Entree: € 6,50

Polaroid binnen vijf jaar weg uit Enschede

Bij Polaroid in Enschede verdwijnen tussen 1 juli dit jaar en 1 juli volgend jaar opnieuw 73 banen. Binnen vijf jaar zullen, zoals het er nu voor staat, alle productie-activiteiten in Enschede worden gestaakt.

De nieuwe reorganisatie bij de fabrikant van direct-klaarfilms is noodzakelijk, omdat de verwachtingen voor de verkoop van direct-klaarfilms opnieuw naar beneden zijn bijgesteld. De huidige personeelssterkte is gebaseerd op een productie van 32 miljoen 'pacs' per jaar, terwijl dat er dit jaar niet meer dan 20 miljoen zullen zijn.

Bron: TCTubantia.


donderdag, mei 25, 2006

Reuters blundert met bericht over Canon

After announcing bright and early this morning that Canon is planning to stop development of new film cameras, Reuters issued a speedy correction.

In the corrected story, the slowdown in both the analogue and digital camera markets may cause Canon to consider whether or not to continue with the development of film cameras. (Vertaling: Het inzakken van zowel de analoge als de digitale cameramarkt zou ertoe kunnen leiden dat Canon zou kunnen overwegen om al of niet voort te gaan met de ontwikkeling van analoge camera's).

In the original story, Reuters reports that "Canon's decision follows an announcement earlier this year by rival Nikon Corp that it would stop producing most of its film cameras except for a few professional products," whereas in the second version the sentence begins "Canon's statement."

Canon stopt dus NIET met het ontwikkelen van nieuwe analoge camera's, laat staan met het produceren van bestaande modellen.


De volledige rectificatie van Reuters:

CORRECTED: Canon considers halt to film camera development
Thu May 25, 2006 1:51 PM BST

OFFICIAL CORRECTION:
please see change in headline to read "Canon considers halt to film camera development." Also in first paragraph please read ....that it would consider halting development.... instead of ....that it would halt.... and in second paragraph please read ....it would consider whether it needs to continue developing.... instead of ....it made the decision to freeze.... and in fourth paragraph please read ....Canon's statement.... instead of ....Canon's decision....

A corrected version follows.

TOKYO (Reuters) - Japan's Canon Inc. said on Thursday that it would consider halting development of new film cameras as it focuses resources on digital models, the latest sign of the rapidly fading role of film in photography.

A spokesman at Canon, the world's largest digital camera maker, said it would consider whether it needs to continue developing both compact and single lens reflex (SLR) film models because the markets for both are shrinking.

Canon said it would continue to produce and sell existing models and make a final judgment on the business in the future while monitoring market demand.

Canon's statement follows an announcement earlier this year by rival Nikon Corp. that it would stop producing most of its film cameras, expect for a few professional products.


Tot zover Reuters. Maar nog één keer voor wie het nog niet snapt:

To be clear, Canon has not stated that it is halting development of film cameras - be they SLRs or compact models. Instead, the company has basically suggested that it is continuing to evaluate the market, so as to determine how much longer its development of new models (and production of existing models) should continue. (Bron: Imaging Resource)


EVE Photographers

Six women photojournalists have formed a new group called EVE Photographers to create and promote social documentary photojournalism. They will collaborate on projects and post their best work on a group web site.

The photographers are Marizilda Cruppe (Brazil), Agnès Dherbeys (Thailand), Bénédicte Kurzen (South Africa), Justyna Mielnikiewicz (Georgia), Lourdes Segade (Spain) and Newsha Tavakolian (Iran).

EVE is not a business or an agency, and the photographers remain with their own photo agents. Instead, EVE is an outlet for the photographers to build contacts, critique each other's work and participate in collaborative projects.


dinsdag, mei 23, 2006

Ahmet Polat reageert op het Parool

Lees de reactie van Ahmet Polat op het Parool-artikel "Ahmet Polat en de Infinity Award" van maandag 15 mei.


Gratis rondleiding in Foam

Iedere laatste donderdagavond van de maand zijn er gratis rondleidingen in fotografiemuseum Foam te Amsterdam.

Bezoekers betalen de normale entreeprijs en kunnen zich om half 8 bij de deur melden. De rondleiding duurt een uur, van half 8 tot half 9. De eerstvolgende rondleiding is op 25 mei langs het werk van Philip-Lorca diCorcia. Zijn werk is in Foam te zien tot 21 juni.


Discussie met Martin Parr over fotoboeken

In recent years the book has come to be recognized as central to the history of photography. More than the single print or the gallery exhibition, it is the page that has been photography's most important site. In its flexibility, the book format has allowed photography its widest creative expression and its deepest reflections on modern life.

Martin Parr and Gerry Badger join Michael Mack, Managing Director of Steidl, and photo historian David Campany to trace the development of the photographic book from its beginnings in the middle of the nineteenth century up to the present day. The speakers look at radically different approaches to editing and juxtaposing images, and at the ways in which photography and language work together on the page.

THE PHOTOBOOK: A HISTORY
Talk at Tate Modern, London
Tuesday, 13 June 2006
14:00—18:00
Tate Modern Starr Auditorium
Bankside
London SE1 9TG
For tickets call +44 20 7887 8888
£10 (£8 concessions), booking recommended


Click Doubleclick. De documentaire factor

Wanneer is het beeld op een foto echt? Kan de fotografie de realiteit weergeven en er op een authentieke manier verslag van uitbrengen? Click Doubleclick onderzoekt het documentaire gehalte in de huidige fotografie en neemt op dit vlak enkele belangrijke standpunten in. Aan de hand van foto's en videokunst onderzoekt de tentoonstelling de verschillende expressiemogelijkheden en werkwijzen in het hedendaagse document. De constructie van een 'documentair moment' is bij elke fotograaf anders: nu eens gaat het over een subtiele inbreng van archiefbeelden en tekst, dan weer over geënsceneerde fotografie die de werkelijkheid volledig reconstrueert. Gaandeweg komt er een complexe dialoog tot stand over authenticiteit in de hedendaagse fotografie. Met o.a. Larry Sultan, Thomas Struth, Rineke Dijkstra, David Claerbout, Andreas Gurski, Patrick Faigenbaum, Tina Barney, Jeff Wall...

Daarenboven heeft Click Doubleclick aanleiding gegeven tot een festival rond fotografie in Brussel, Antwerpen en Charleroi. De initiatieven krijgen een eigen leven onder de noemer De Zomer van de Fotografie.

Dit festival heeft een dubbele rol. Enerzijds geeft het de instellingen die individueel met fotografie bezig zijn de kans om in een internationaal evenement naar buiten te komen.

Anderzijds krijgen de deelnemende partners van de Zomer van de Fotografie de gelegenheid om de appreciatie van de fotografie te beïnvloeden door nieuwe beeldvormen en beeldtechnieken te tonen.

Praktische informatie Click Doubleclick
Datum: 21 juni > 27 augustus 2006
Openingsuren: van dinsdag tot zondag 10:00 > 18:00, donderdag 10:00 > 21:00

(Met dank aan Lotte vD)


Blinde en ziende jongeren 'Schilderen met licht' in Foam

Foam_Fotografiemuseum Amsterdam presenteert een baanbrekend project waarbij blinde en ziende jongeren samen fotograferen. Dit project start met een serie workshops tussen 22 mei en 27 juni en resulteert in een tentoonstelling die 30 juni t/m 5 juli 2006 in Foam te zien is. Met het project streeft Foam ernaar het wederzijdse begrip tussen blinde en ziende jongeren te vergroten en de cultuurparticipatie van mensen met een beperking te stimuleren. De tentoonstelling wordt geopend op vrijdag 30 mei om 17.30 uur. Voorafgaand daaraan zal er door enkele blinde en ziende jongeren een demonstratie 'Schilderen met licht' worden gegeven.

Tijdens het project 'Schilderen met Licht' werken 5 blinde en 10 ziende jongeren in een reeks van 10 workshops in Foam samen aan een serie fotowerken. Het project is gebaseerd op de 'Schilderen met licht' methode die ontwikkeld is door het Seeing With Photography Collective in New York, een collectief van blinde, slechtziende en ziende fotografen. Deze specifieke manier van fotograferen werkt voor blinde en ziende mensen hetzelfde. In dit project krijgen blinde en slechtziende jongeren de kans om in aanraking te komen met een medium dat op het eerste gezicht voor hen onmogelijk te beheersen lijkt. De methode is in Nederland geïntroduceerd door fotografe, Anja Ligtenberg en de workshops vinden plaats onder haar leiding.

Bij 'Schilderen met licht' worden foto's veel meer in het hoofd en met het lichaam dan met de ogen gemaakt. De (blinde) fotograaf bespreekt en beschrijft vooraf zorgvuldig wat hij/zij wil laten zien op de foto. De foto wordt gemaakt in het totale donker en de belichting wordt gedaan door middel van zaklampjes. De foto wordt stukje voor stukje opgebouwd uit die delen die de zaklamp belicht. Ook de ziende fotograaf werkt op deze manier en niemand ziet van tevoren hoe de foto eruit ziet totdat de polaroid geopend wordt. Dit is een groot verschil met traditionele fotografie waarbij van tevoren zichtbaar is wat er gaat gebeuren.

Op vrijdagmiddag 30 mei organiseert Foam een debat waarbij enkele prominente sprekers, vanuit hun specifieke expertise, dieper ingaan op de positie van mensen met een handicap in de Nederlandse musea. Meer informatie over dit debat volgt.

Bron: FOAM.


maandag, mei 22, 2006

De sfeer in Cannes is weer gezellig

You fuckwit, fucking photographers you should be shot, you should be all shot. Thank you.

Elton John op het filmfestival van Cannes.


Robert Heinecken

Many pictures turn out to be limp translations of the known world instead of vital objects which create an intrinsic world of their own. There is a vast difference between taking a picture and making a photograph.

Robert Heinecken

Robert Heinecken, an artist who was instrumental in changing the way photographs are considered in the American cultural landscape, died Friday at a nursing home in Albuquerque, New Mexico. He was 74.



Sportfotografie in Holland Sport

Vanavond in Holland Sport, dat helemaal in het teken staat van het aanstaande WK voetbal, vertellen sportfotografen Michael Kooren en Milan Rinck over de mooiste WK-foto's ooit gemaakt.

(Na de uitzending ook online te bekijken.)

VPRO, Ned 3, 20.20-21.10.


zondag, mei 21, 2006

Verdonk mag niet mooi op de foto

En de prijs voor de lelijkste foto van Verdonk de afgelopen dagen gaat naar... fotograaf Arie Kievit (ANP). De Telegraaf zette de foto woensdag op de voorpagina, recht onder de betraande ogen van Ayaan. Hoewel de foto dinsdag al om zeven uur ’s avonds werd genomen, tussen de Kamerdebatten in, zag Verdonk er toen al uit alsof ze wel een opkikkertje kon gebruiken. Of werd ze met opzet op haar onvoordeligst gefotografeerd? Kievit: ‘Het was tekenend voor die dag. Ik vind ook niet dat Verdonk mooi op de foto mag staan. Ze werd net geïnterviewd en tussen de mensen door zag ik haar gezicht. Het komt ook door de lampen van de televisie. Die benadrukken de lijnen in haar gezicht. Later op mijn computer zag ik het pas goed: jee, het lijkt wel of ze een week niet geslapen heeft.'

Bron: Volkskrant.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.